Så här spelar du Zoe som ett proffs
Zoe, The Aspect of Twilight har dominerat mittbanan sedan hon släpptes i slutet av säsong 7 och har befäst sig som en av de mest spelade mästarna sedan dess. Hon var den tredje mest spelade midlaner under sommarsäsongen och den mest spelade under våren i alla större regioner över hela världen. Så vad är det som gör henne till en sådan favorit bland både proffs och spelare? Låt oss ta en titt och börja med hennes styrkor och svagheter.
För statistik om den senaste patchen besök sidan Zoe Build / Runes.
Styrkor och svagheter
Zoe är en poke-burst-mage vars främsta uppgift är att peta ner sina motståndare tills hon hittar ett tillfälle att släppa loss sin fulla potential på dem. Hon kan dela ut enorma mängder skada på avstånd med hjälp av en långdistans Paddle Star! på alla mål som har blivit sövda av Sleepy Trouble Bubble. Den rena mängden kraft som dessa två förmågor besitter, och den rädsla som de kan ingjuta i hennes fiender, är häpnadsväckande.
Fiender kommer ofta att känna att de inte får spela spelet när de ställs mot en duktig Zoe -spelare. Hennes potential att plocka på distans är näst intill obefintlig med tanke på hur Sleepy Trouble Bubble interagerar med terrängen, och hennes förmåga att förlänga räckvidden för Paddle Star! med Portal Jump gör att hennes räckvidd är oöverträffad av de flesta. Hon kan också oftast leta efter picks från säkerhet eftersom Sleepy Trouble Bubble fortsätter genom terrängen och förlänger räckvidden för förmågan, vilket gör att hon kan ta fiender på sängen med en bubbla från ingenstans.
Möjligheten att använda fiendens Summoner Spells och aktiva föremål mot dem är mycket förtryckande och en av de saker som folk tenderar att bli frustrerade över när de spelar mot Zoe. Att kunna få några aktiva föremål gratis är ganska trevligt, särskilt när det slutar med att vända utgången av en strid.
Hon har dock vissa svagheter. Hon är otroligt orörlig och är ganska känslig för crowd control (CC) och all-ins. Detta beror på att hon inte har någon riktig rörlighet i sin utrustning. Det närmaste hon kommer rörlighet är Portal Jump, vilket ofta fungerar emot henne eftersom fienden ser exakt var hon kommer att dyka upp igen, vilket gör det otroligt lätt för dem att träffa henne när hon återvänder. Om Flash på Zoe är nere och hon kommer för nära en fiende kan det ofta vara dödligt för henne.
Zoe förlorar också de flesta en-mot-en-matcher om hon missar sin Sleepy Trouble Bubble. Detta är hennes enda riktiga sätt att vinna en direkt en-mot-en-kamp senare i spelet, och om hon missar det slutar det oftast med hennes död.
Slutligen är hennes lagkamper undermåliga jämfört med de flesta andra mästare, eftersom hennes förmågor lätt kan blockeras av tankigare medlemmar och hon är ganska lätt att låsa upp och fokusera ner på om hon gör ett enda felsteg.
Förmågor
Den passiva egenskapen hos Zoe är More Sparkles! Efter att ha kastat en förmåga kommer hennes nästa auto-attack att ge bonus magisk skada. Kom ihåg att Paddle Star! låter dig använda More Sparkles! en gång när du kastar, och en gång till när du kastar igen. Du kommer ofta att se G2 Esports‘ Rasmus “Caps” Winther och MAD Lions‘ Marek “Humanoid” Brázda auto-attacker mellan varje trollformel som kastas tidigt för att få ut det mesta av denna skada.
Hennes Q, Paddle Star!, är ett starkt skadeverktyg, men den är också bra för waveclear eftersom den ger skada i ett litet område. När Felix “Abbadagge” Braun spelar Zoe brukar han utnyttja detta genom att gå baklänges när han kastar ut en Paddle Star!, innan han går mot sitt mål och återaktiverar den. Detta är för att ge mer reseavstånd, vilket motsvarar mer skada.
Spell Thief gör det möjligt för Zoe att använda sig av besvärjelseformler eller aktiva föremål som har använts av hennes fiender. När hon plockar upp dem kan hon aktivera dem för att använda besvärjelsen och få rörelsehastighet tillsammans med viss skada. Se hur Abbadagge plockar upp flera olika trollformelskärvor i den här lagkampen nedan, vilket gör honom till en mardröm att hantera för Team Vitality eftersom de får sina egna trollformler använda mot dem. Mängden skada och nytta från Spell Thief i den här matchen visar hur stark den kan vara under rätt omständigheter.
För sin E kastar Zoe ut en Sleepy Trouble Bubble, som skadar den första fienden som den träffar och gör dem sömniga. Efter några sekunder somnar målet. Om de tar direkt skada kommer de att vakna upp och ta ytterligare skada vid sidan om.
Under mitten och slutet av spelet bör Zoe fiska efter möjligheter att plocka bort fiender med Sleepy Trouble Bubble. Räckvidden som denna förmåga kan få när den kastas genom väggar är oöverträffad av de flesta och kan ta många spelare på sängen. Du kommer alltid att se våra LEC-proffs kasta dessa genom väggar för att försöka fånga någon ovetande. Att landa en av dessa garanterar en stor skadeklump på motståndaren om de inte rensar CC.
Portal Jump är den ultimata av Zoe. Portal Jump låter Zoe teleportera sig till en närliggande plats innan hon återvänder till platsen där hon började efter en kort fördröjning. Zoe kan kasta sina förmågor och attacker som vanligt, men kan inte röra sig. Portal Jump har en relativt kort cooldown, vilket gör att den kan användas flera gånger i en teamfight.
Hennes huvudkombo består av att använda Paddle Star! tillsammans med Portal Jump för att förlänga räckvidden och skadan av Paddle Star!. Detta kan ofta fördubbla dess skada om det används på rätt sätt. Kombinera detta med den sovande, lätta måltavlan och den extra skadan som Sleepy Trouble Bubble ger och du kan ofta one-shot squishier champions med ett 2-3 item build.
Färdighetsprioritet
Sådana som Caps och Humanoid tenderar att prioritera poäng i Paddle Star!, eftersom det är det viktigaste bytesverktyget för Zoe och waveclear-förmågan. De vill att Paddle Star! ska göra så mycket skada och ha en så låg cooldown som möjligt för att kunna kontrollera vågor och handla med motståndaren oftare.
De brukar följa upp med poäng i Sleepy Trouble Bubble. Den lägre cooldownen och den extra wakening-skadan är nyckeln till kraft i mitten och slutet av spelet, vilket gör att de kan kontrollera kartan mer och fiska efter plockar.
Slutligen avslutar de med poäng i Spell Thief. Kraften i Spell Thief är inte riktigt knuten till poäng i förmågan och förlitar sig istället på att få spell shards från minions eller fiender, vilket gör det mindre prioriterat att maxa den. Våra spelare kommer alltid att lägga poäng på Portal Jump när den är tillgänglig på nivåerna 6, 11 och 16.
Runes
Båda våra spelare verkar ha olika åsikter om vilka runor som är bäst för Zoe. Du kommer att se Caps främst använda Unsealed Spellbook som sin nyckelruna och inte ofta ändra detta, medan Humanoid ofta byter mellan Unsealed Spellbook, Summon Aery och Electrocute beroende på hans matchning på banan när han spelar Zoe.
För spelare som bara börjar lära sig Zoe rekommenderar vi en Electrocute setup, eftersom den gör att du kan ge stora mängder burst damage och är den mest konsekventa runan av alla i de flesta scenarion. Ta Taste of Blood, Eyeball Collection/Ghost Poro, och Ravenous Hunter. Den här runuppsättningen ger en fin mängd healing och lite extra Ability Power när du väl får några takedowns. Följ upp med Biscuit Delivery och Time Warp Tonic från Inspiration -trädet. Dessa runor hjälper dig att upprätthålla i lane, vilket gör att du kan vinna jämna matchups genom ren sustain, eller hjälpa dig att kraftfullt ta dig igenom de tuffare motståndarna.
Humanoid använde denna runuppsättning för att få en tidig ledning över SuperMassive Esports Bolulu’s Azir under play-ins på Worlds 2020. Humanoid kunde få en liten krypande poängledning och några tidiga återkallelser tack vare sin sustain och pushkraft över Azir, vilket ledde till en tidig kill tack vare en gank från MAD Shad0w.
Item Build
Låt oss ta en titt på en av våra spelare för att se hur de gillar att builda som Zoe. I den tredje matchen i LEC Summer Split Playoffs mot Rogue, valde Caps ett första item Corrupting Potion för lane. Under sina första recalls plockade Caps upp en Dark Seal och en Lost Chapter. Han omvandlade den till en Luden’s Echo och uppgraderade sin Dark Seal till en Mejai’s Soulstealer. Sorcerer’s Shoes var nästa, med en Oblivion Orb som följd. Caps gillar den magiska penetrationen som dessa två föremål ger eftersom de gör att han kan ge mycket mer skada till de mer squishier medlemmarna i fiendens lag.
Han avslutade med att avsluta en Rabadon’s Deathcap och lägga sin sista bit guld i Morellonomicon innan den sista lagkampen, eftersom han redan hade den delvis klar tack vare Oblivion Orb från tidigare. Om han hade haft lite mer tid och guld skulle han ha avrundat buildet med en Void Staff för ytterligare magisk penetration. Den här buildvägen erbjöd Caps massor av AP, rikligt med cooldown-reduktion och stark magisk penetrering, tillsammans med starka passiva som fungerar exceptionellt bra med Zoe, vilket gör att han kan göra sitt jobb perfekt.
Laning
De bästa Zoe -spelarna i LEC försöker vanligtvis fokusera på att ta korta byten samtidigt som de utnyttjar More Sparkles! med varje förmåga som kastas. De är alltid på jakt efter en möjlighet att träffa motståndarens laner med Sleepy Trouble Bubble för att sedan spränga dem med en Paddle Star! följt av en More Sparkles! empowered auto-attack. Den här kombinationen ger massor av skada, går att göra redan på nivå 2 och ger en enorm fördel i lane om de någonsin lyckas få till det.
Du kommer alltid att se våra spelare kommunicera med sitt team och hjälpa till att sätta upp deras ganks med crowd control via Sleepy Trouble Bubble. Sömnens varaktighet är vanligtvis tillräckligt lång för att de ska kunna komma i position och genomföra en lyckad gank, om motståndaren inte bränner en Summoner Spell för att undvika det. Vi såg nyligen detta i aktion när Humanoid landade en Sleepy Trouble Bubble på Bolulus Azir, vilket gjorde det möjligt för Shad0w att gankera och avsluta honom.
Team Fighting
Team fighting som Zoe är en av de svåraste sakerna att göra och är det som skiljer de bra Zoe -spelarna från de stora. Dina förmågor har en relativt kort avkylningstid, men inte tillräckligt kort för flera rotationer av var och en inom de flesta strider. Du måste använda varje förmåga starkt när en strid bryter ut för att vara mer till hjälp än till hinder för ditt lag.
Placera dig själv därefter och försök att fånga ett högprioriterat mål oväntat med antingen en enorm skadebrist från Paddle Star!, eller en Sleepy Trouble Bubble. Zoe är ganska unik i detta, och den optimala placeringen är något som du lär dig genom trial and error.
Se hur Caps lyckas hitta Matyáš “Carzzy” Orság och landar en enorm Paddle Star! på honom följt av en Sleepy Trouble Bubble för att se till att han måste retirera, vilket ger G2 möjlighet att slåss 4v5 med MAD som saknar en av sina bärare.
Slutsats
Sammanfattningsvis är Zoe ett starkt alternativ för alla midlaner som vill ha potential att överlista alla som utmanar dem och förmågan att bära matcher när de väl behärskar henne. Hennes långdistans poke och burst damage är oöverträffad, tillsammans med hennes förmåga att tippa sina fiender med hjälp av Spell Thief.