Rift Guide: Hur man hanterar drakar
På Summoner’s Rift kan det vara en snabb väg till dominans att ta ner bevingade djur – men bara om du vet hur du ska hantera dem på rätt sätt. Så här kan du döda drakar som ett proffs.
Drakar är de näst starkaste neutrala monstren på Rift, strax efter Baron Nashor. Att dräpa dem ger Dragon Slayer buff som ger dig olika boosts beroende på vilka drakar du lyckats besegra. Även om dessa förstärkningar kan vara fördelaktiga är drakar också en bra ursäkt för att tvinga fram strider på Rift, och är ofta den sista spiken i ett spels kista. Här är hur du kan få ut det mesta av de fyra drakes som finns på Rift.
Draktyper
Fyra elementära drakar kan spawna under hela spelet. Efter att spelets andra drake dödats kommer kartan att förvandlas i enlighet med den tredje drakens element. Till exempel kommer en Ocean DrakeSummoner’s Rift att ha fler Honeyfruit och mer buskar utspridda över kartan. Eftersom ordningen i vilken drakarna spawnar är slumpmässig finns det inget sätt att planera en lagsammansättning utifrån vilka drakdödarbuffs du kan få, eller utifrån vilken typ av Rift du kommer att spela på. Ändå är det bäst att vara förberedd, eftersom en enda drake kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust.
När något av lagen har dödat fyra drakar spawnar en speciell variant som kallas Elder Dragon. När du dödar den fjärde draken får du också en Dragon Soul – en andra, mer kraftfull förstärkning.
Cloud Drake
Dödare av Cloud Drake får en permanent förstärkning som kallas Cloudbringer’s Grace. Varje stack av förstärkningen ger varje lagkamrat ultimat hast. Detta är en allsidigt användbar buff eftersom nästan alla mästare drar nytta av att ha en kortare ultimate cooldown.
Cloud Soul ökar lagets totala rörlighet med en allmän rörelsehastighetsförstärkning och en rörlighetsförstärkning när en ultimat effekt används. Detta kan vara praktiskt för initiatorer som Volibear och Hecarim men överflödigt för mästare som Janna eller Miss Fortune, som står stilla när de använder sina ultimates.
Ocean Drake
Oceanic Will återställer hälsa var femte sekund till alla i laget. Denna buff är användbar både i det tidiga och sena spelet. I det tidiga spelet kan den långsamma men ihållande helandet hålla dig kvar i banan där du kan fortsätta att samla guld och erfarenhet utan att behöva återkalla. Senare i spelet kan healingbuffern hålla ditt lag skyddat mot poke när du belägrar torn.
Ocean Soul föryngrar laget med både hälsa och mana efter att ha skadat fiender. Det här är en bra buff när du tar itu med längre lagkamper eller när du avancerar mot fiendens bas.
Mountain Drake
Mountain Drake ger en percentilökning i pansar och magiskt motstånd, vilket gör hela laget bulligare och mer motståndskraftigt. Detta är en annan buff som är bra i alla situationer, oavsett vilken lagsammansättning du eller fienden kör. Eftersom det är en percentilhöjning, blir denna buff effektivare ju mer pansar och magiskt motstånd du bygger, desto effektivare blir den här bufferten.
Mountain Soul ger alla i laget en sköld när ingen skada tas i fem sekunder. Skölden kan aktiveras innan man börjar en lagkamp, vilket ökar alla lagets odds, och är särskilt användbar mot poke- och area-of-effect-skador.
Infernal Drake
Infernal Might ger laget bonus på attackskador och förmågaskraft, vilket ökar både de fysiska och magiska skadegörarna i laget. Den råa skadeförstärkningen, särskilt vid fyra staplar, är extremt dödlig. Eftersom det är en percentilökning kommer ett lag som redan ligger före helt enkelt att bli mycket starkare och deras skada kommer att överstiga vad som normalt är möjligt vid full build. Ett lag som ligger efter kan luta sig mot statistiska ökningen tills de får det guld de behöver för att uppgradera sina builds.
Infernal Soul gör varje attack dödligare och orsakar en explosion runt drakdödarens mål.
Elder Dragon
Aspect of the Dragon, en buff som man får när man dödar Elder Dragon, är en tillfällig förstärkning vars mest användbara egenskap är en avrättning. Att skada en fiende under 20 procent gör att du delar ut 100 procent av deras nuvarande hälsa som sann skada, genomborrar sköldar och ignorerar mållöshet. Det är ofta den här förstärkningen som avslutar jämna matcher.
Att säkra Drake
När det gäller att säkra draken är det två aspekter av spelet som sticker ut som viktigast: Warding och kartkännedom.
Platsen direkt framför drakgropen är ovärderlig oavsett om du är i det blåa laget eller det röda. Floden är en vanlig väg för både jungler (men särskilt den röda junglern) och midlaners som kanske vill ströva genom området. Förutom att ge dig fördelen att undvika dessa ganks, kommer Ward framför draken att visa dig vad som händer i drakgropen hela tiden. Om du är en jungler som funderar på att smyga in en solo kill på draken, måste du alltid utgå från att det här området är bevakat. Utan en Control Ward, eller åtminstone Scryer’s Bloom som sveper igenom området först, bör du troligen undvika att slåss mot draken för att förhindra en potentiell stöld.
Med Sweeping Lens och en välplacerad Control Ward, tar Excel en Drake rakt under fiendens näsa.
Map Awareness blandar ihop idén om att veta vilken mästare som befinner sig var på kartan med att vara medveten om goda möjligheter att ta ner draken i smyg. Att se fiendens jungler på en Ward nära Baron Nashor säger dig att du har 10-20 sekunder på dig att besegra draken även om den är Warded. Om den inte är bevakad och du ser fiendens jungler gå uppåt vet du att de inte bara kommer att snubbla på dig när du slåss mot draken, vilket gör det till ett utmärkt tillfälle att ta ner odjuret.
Om du inte försöker vara smygande är det säkraste sättet att ta ner draken att tunna ut fiendens lag. Genom att döda fiendens midlaner förhindrar du att de kan vandra ner och delta i den efterföljande striden runt draken. Att döda fiendens botlaner är mer värdefullt, eftersom du med en lyckad gank kan ta bort två hela medlemmar från fiendens lag.
Team Vitality samlar bot lane för en stor skärmytsling som leder till en säkrad Cloud Drake.
Att döda fiendens jungler säkerställer att det inte finns någon möjlighet till smite-steal. Detta avskräcker i de flesta fall fiendens lag helt och hållet, vilket gör att du och ditt lag kan slåss mot draken okontroversiellt.
Drakstrider
Ibland finns draken bara där för att fungera som en casus belli – en anledning att inleda en lagkamp. Med tanke på att en fjärde drake eller en Elder Dragon båda lätt kan leda till ett lags nederlag, gör folk mycket för att förhindra att dessa neutrala monster dödas. Ibland går denna kamp till angriparnas fördel. Den grupp som fokuserar på draken måste kämpa på två fronter och är ofta hopbuntade framför eller direkt innanför drakgropen, vilket begränsar deras rörlighet.
MAD Lions vända spelet med en lyckad drakstrid.
Andra gånger kan detta sista försök att kämpa leda det förlorande laget direkt in i klorna på det lag som ligger före och bara väntar på den där sista lagkampen.
En intensiv kamp om Elder Dragon hjälper till att säkra G2 Esports seger mot Astralis.
Slutsats
Även om lagen inte kan planera sina kompositioner utifrån vilka typer av buffs de får och vilken Rift de spelar på, leder det alltid till bättre resultat för laget att ha Dragon Slayer buff i din arsenal. Att kunna fortsätta ta drakes från fienden gör att du kan hålla trycket uppe och förneka dem alla möjligheter till comeback. När allt kommer omkring kan fienden bara vara ett par Infernal Drakes ifrån att ge en överraskande mängd skada i nästa lagkamp.